مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران

در سال ۱۳۵۹ طی لایحه‌ای سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، تحت پوشش شهرداری تهران با تصویب شورای انقلاب شروع به فعالیت کرد.

به گزارش مشرق، ده‌ها سال پیش هنگامی که زندگی شهرنشینی با سرعت در حال گسترش و فقدان نظام حمل و نقل درون شهری از نیروی پیش رونده مدنیت می‌کاست، کالسکه‌ها تنها تکیه گاه مردم برای جابجایی در سطح شهرهای نه چندان بزرگ بودند.

ضرباهنگ کُند این وسیله نقلیه با سرعت حرکت قطار تمدن، همخوانی نداشت و در این هنگام مخترعان در آزمونی نو قرارگرفتند. پدیده‌ای که بتواند مردم بیشتری را در زمانی کمتر جابجا کند. این گونه بود که موتورهای بنزینی درون سوز و به دنبالش " اتومبیل" متولد شد.

این مَرکب در ابتدای سال‌های ساخت، تنها وسیله‌ای تجملی و برای‌گردش‌های آخر هفته ثروتمندان به کار می‌رفت و تعدادش انگشت شمار بود. مردم کم کم به این وسیله دل بسته و رفته رفته اتومبیل بخشی از زندگی روزمره اجتماعی و اقتصادی گردید.

روزی از روزها (سال ۱۳۰۶) خودرویی ساخت آمریکا به نام " Bed Ford " یا اصطلاحاً "ب ب فورد" به عنوان اتومبیل کرایه‌ای که شهروندان تهرانی را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر جابجا می‌نمود آغاز به کار کرد. بعدها به این خودروی کرایه نام تاکسی که واژه‌ای فرانسوی است نهاده شد.

پس از آن اتومبیل‌هایی نظیر: پاودا، وُلگا، واکسهال، آستین، اوشکودا، شورولت، مسکوویچ، هیلمن، موریس، وانگارد، دکاوه، بنز، فیات، سیتروئن و ... وارد بازار حمل و نقل مسافر شهری گردیدند.

رشد سریع شهر و افزایش ناگهانی تعداد اتومبیل‌ها، کنترل خیابان‌ها را مشکل کرد و برای شهرداری و نظمیه کاملا مشخص بود که هدایت اتومبیل‌ها جهت رفت وآمد در شهر را باید به مأموران خاصی بسپارد.

این ناوگان، بعد از پشت سر نهادن دورانی سخت، پر مخاطره و غیر متمرکز، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در تاریخ ۲۸/۳/۱۳۵۹ با هدف تمرکز، کنترل و نظارت بر حُسن اجرای خدمت رسانی، طی لایحه‌ای سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، تحت پوشش شهرداری تهران با تصویب شورای انقلاب شروع به فعالیت نمود.

آئین نامه اجرایی قانون مذکور در تاریخ ۱۰/۸/۱۳۷۴ توسط هیئت وزیران تهیه و پس از تصویب به وزارت کشور ابلاغ شد تا اداره امور تاکسیرانی در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را به سازمان‌های مستقلی به نام سازمان تاکسیرانی محول نماید؛ لذا کلیه امور مربوط به تاکسیرانی از قبیل: دادن پروانه کار با تاکسی، پیشنهاد نرخ کرایه به شورای اسلامی شهر، نظارت بر اجرای کرایه‌های مصوب، رسیدگی به امور رانندگان، تشویق رانندگان امین و وظیفه شناس و برخورد با رانندگان متخلف و. به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران واگذار گردید.

آدرس سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران:

تهران، خیابان آزادی، نرسیده به میدان انقلاب، نبش کوچه بهزاد

شماره تماس سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران:

۰۲۱-۴۸۰۴۳۱۵۰

موقعیت مکانی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس